Un recent Eurobarometru relevă că România se situează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește încrederea în știință și tehnologie. Aproximativ 32% dintre români manifestă o atitudine negativă față de aceste domenii, în timp ce media europeană este de 17%. Doar 50% dintre cetățenii români consideră că știința și tehnologia au un impact pozitiv asupra vieții lor, comparativ cu media UE de 67%.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, avertizează că această neîncredere poate alimenta răspândirea pseudoștiinței și a teoriilor conspiraționiste, devenind un risc pentru securitatea națională. El subliniază necesitatea reformării educației formale și promovării învățării pe tot parcursul vieții pentru a combate aceste tendințe.
În contextul în care digitalizarea și tehnologia devin tot mai prezente în viața cotidiană, această lipsă de încredere poate avea consecințe grave asupra dezvoltării economice și sociale a țării. Este esențial ca sistemul educațional să se adapteze și să promoveze o cultură a încrederii în știință, prin curriculum modernizat și formarea continuă a cadrelor didactice.
În concluzie, pentru a depăși această provocare, România trebuie să investească în educație și să promoveze valorile științei și tehnologiei, asigurându-se că cetățenii sunt bine informați și capabili să discearnă între informațiile verificate și dezinformare.